<B>Devrimci Siteler</B>
   
 
  Ramazan'da Sucuk ve Bira

Ramazan'da Sucuk ve Bira BURAK GÜRBÜZ

Ramazan’ın başladığını televizyondaki sucuk, salam, kola reklamlarından anlıyoruz. Şeker bayramının yaklaştığını da çikolata, şeker, lokum reklamlarından anlayacağımız üzere. Peki bira ile ramazanın ne alakası var diye soracak olunursa, onu da içtikleri bira yüzünden devletin güvenlik güçleri tarafından yaka paça götürülen Moda’lı gençlerden, Ankara’da Belediye’nin kurduğu içki timlerinden anlıyoruz. Tabii bu iki olay arasında en önemli fark, ilkinin ramazan ile ötekisinin ise AKP iktidarı ve tarikatları ile bağlantılı olması. Ama bu yazının konusunu oluşturacak olan sucuk ve bira’nın birleştiği bir nokta var ki onu anlatmaya çalışacağız. Dolayısıyla ramazan piyasasından bahsedeceğiz.

Bunlardan ilki sucuk piyasası. Şarküteri ürünleri, et tüketmekte maddi açıdan zorlanan emekçiler için kısmen lüks yiyecek malı kategorisine girer. Oysa herkesin son zamanlarda örnek vermekten büyük haz duyduğu Avrupa ülkelerinde bu böyle değildir. Oralarda şarküteri her zaman her yerde tüketilen besin maddesidir. Bu bakımdan oralarda, Noel gibi büyük bayramlarda havyar, şampanya reklamları geçerler. Genellikle zaten bu tür ürünler sermaye’nin tüketimine yöneliktir.

Ama bira öyle değil. Emekçinin yanında fındık, leblebiyle rahatlıkla içebileceği bir içecektir. Ramazan’da bira içmek ise eğer Türkiye’deyseniz ve restoran’da içiyorsanız mümkündür. Ama sokaklarda içiyorsanız hiç mümkün değildir. Moda’da yaşananları biliyoruz. Polis’in içki içenlerin bazılarını gözaltına aldığını biliyoruz. Ankara’da belediye ekiplerinin içki içenleri tespit etmek amacıyla kurduğu ekipleri biliyoruz. Bunlar ne demektir? Bunun anlamı sadece laik kesimin, AKP hükümeti tarafından cezalandırılması değildir aynı zamanda AKP hükümetinin emekçilerin mekanı olan sokaklara da el atmış olmasıdır.

Emekçinin, yoksulun her zaman satın alamadığı, aldığı vakit zorlandığı salam, sucuk reklamları ramazanın yeme, içme ayı olduğunu gösterir. O gün tutulan orucun karşılığı mükellef bir ziyafet olacaktır. Patlayıncaya kadar, tıksırıncaya kadar dinci-laik sermaye tüketecektir. Yoksul emekçinin payına düşen ise ramazan çadırları olacaktır. Ama ya ramazan’da bira içiyorsan? Hem de sokaklarda? O zaman payına dayaktan başka bir şey düşmeyecektir.

Ramazan ayında içkili lokantalar doludur. Öyle de olması gerekir. Kimsenin yemesinde içmesinde gözümüz yoktur. Ama sokaklarda yemenin, içmenin de serbest olması gerekir. Bu kural sadece ramazan’da değil, her zaman olmalıdır. Ama bu isteğimizin ne kadar naif olduğunu biliyoruz, çünkü dinci sermayenin partisi için sık sık referans verdiği demokratik hak ve özgürlüklerin sınırı ramazan ayında sokakta, büfe’de içki içenlerde bitmektedir. Pahalı restoranlar, cipler vs  her zaman her yerde olduğu gibi (mesela İran) bu uygulamalardan muaf olacaktır. Onun için ılımlı İslam’a en fazla emekçilerin karşı çıkması lazımdır. Çünkü hem daha fazla dinsel sömürüye uğrayacaklardır, hem de biralarından olacaklardır. Sucuk ekmek yemeleri de onların uyanıklıklarına kalmıştır. Reklamlar da o uyanıklığı kamçılar. O zaman Moda’daki arkadaşlara: haydi şerefe.

 
 
Marx’ın Hakkı AYDEMİR GÜLER

Konu dışı bir notla başlıyorum. Bir keresinde daha kısa süre öncesine kadar Cumhuriyet’te yazan bir gazeteci hakkında, tam da eski çalışma arkadaşları yaka paça toplanırken, kalkıp “Ergenekon’un sonuna kadar gitmesi”nden dem vurmanın etik olmadığını söylemiştim. Türkiye solunda, artık Merdan Yanardağ da içeri alınmışken “sonuna kadar” saçmalığını tekrarlayanın sadece siyasi aklından değil ahlakından da kuşku duyulur!

Ergenekon kontrgerillayı konu alan bir hukuk süreci değil, ABD-Gülen-AKP üçgeninin siyasi ve ideolojik bir operasyonudur dedik durduk. Bu tezin bir kez daha kanıtlanmasına vesile olan Merdan’a geçmiş olsun…

Konumuz ise kitapları çok sattığı ve krizi ne kadar da iyi öngördüğü konusunda yaygın “geyiklere” malzeme olan Marx’la ilgili. Her elini attığı şeyi inanılmaz bir hızla çürüten düzenin şimdi Marx’a uzanmasından keyif ve tatmin duymak yersiz olur.

Endişelenip kaçalım demiyorum. Tam tersine. Marx’ın haklı çıktığını düşünen burjuvalar mı var etrafta? Öyle yarım yamalak hak vermek olmaz, diyeceğiz. Marx’ın yalnızca kapitalizmin kriz mekanizmalarını iyi analiz ettiği için ve ölümünden bunca zaman sonra öngörüleri hâlâ tutuyor diye yâd edilmesi yetmez. Marx’ın analiz ve öngörüsünü benzersiz kılan sisteminin başka boyutları da vardır ve “hakkımız” teslim edilecekse, o boyutlara da sıra gelecektir.

Zaten Marx’ın öğrencileri, hocalarının, holding profları, borsa uzmanları ve medya şarlatanları tarafından doğrulanmasına gerek bırakmamış bulunuyorlar. Dünyada da bizde de, Marksistler yıllardır “bu balon patlar” diyorlardı. Geriye dönük basit bir gözden geçirme, Marksizmin krizin zamanlamasına varana kadar haklı çıktığını gösteriyor. Her boydan burjuva yorumcu ise şaka kabilinden fikir kırıntılarıyla oynamaya devam ediyor. Bir kurtarma paketi açılınca yarım günlüğüne bayram eden borsalar kadar aklı var burjuva “bilimi”nin!

Ama daha fazlası nasıl olsun ki? Neredeyse 40 yıldır liberalizmi, sınırsız piyasacılığı baş tacı eden, ekonominin ve toplumun planlanamayacağından kamu sektörünün verimsizliğine, “her şeyi devletten beklememek” türü atasözü icatlarına kadar saçmaladıkça saçmalayan bir sınıfın düşünürlerinde akıl mı kalır! Doların yükselişine “dalgalı kur” diyebilen bir başbakana, bütün dış pazarlar daralırken “devalüasyonun ihracatı destekleyeceğini” anlatan yetkililere şaşmamak gerek!

İşin özeti liberal ezber büyük bir kayaya toslamış bulunuyor. Herkesin egemen bir ulusal devlet sandığı İzlanda’nın sadece bir finans kuruluşu olduğu görüldükten sonra, piyasa entegrasyonu temelli ve küreselleşme soslu uluslararası işbölümü safsatasını tekrar etmek mümkün görünmüyor. 1990’ların başında “verimsiz merkezi planlama”dan kurtuluşunu kutlayan eski sosyalist ülkelerin iflasa doğru gittikleri bir dünyada, piyasacılık gemisi su almadan yüzebilir mi? Bu tarihsel çuvallamadan sonra burjuva ideolojisinin bir şey olmamış gibi yola devam etmesi mümkün olmayacaktır.

“Bizim” bu denli haklı olduğumuz ve burjuva dünyasının bu ölçüde şapa oturduğu koşullarda Kapital’in “çok satması” yetmez.

Çünkü Marx’a göre sermaye ile yığın yığın para arasında çok temel bir fark vardır. Sermaye dediğiniz şey, bir toplumsal ilişki biçimidir. Toplumsal ilişki olarak sermayenin, doğasından ayrılamayacak davranış kalıpları vardır. Sermaye düzeni herhangi bir hata, eksiklik, cahillik, kaza nedeniyle değil, tam da ve yalnızca “sermaye düzeni” olduğu için kriz üretir. Geri dönmeyecek kredileri verdikçe veren banka ve finans sektörü salak değil, kapitalist olduğu için öyle davranmıştır. Kapitalizm bir tarihsel salaklıktır, o başka…

Kapitalizm krizini atlatır, ama her defasında bir yenisine yelken açmak üzere… Buradan çıkan sonuç son derece yalındır. Açlık, işsizlik, yoksulluk, gericilik ve savaş nedeni olan krizlere karşı kesin önlem, sermaye düzenine son vermektir.

Üretim araçlarının özel mülkiyeti yerine toplumsal mülkiyet. Özel mülkiyetin piyasa anarşisi yerine toplumsal mülkiyetin merkezi planlaması.

Marx’a öyle kuru kuru, bir köşesinden hak vermek olmaz. Madem başladık, hakkımızın tamamını alacağız!

Bunun bir inatlaşma konusu olduğu sanılmasın. Ayrıca hakkımızı kitap üstünde veya masa başında alacağımızı da kimse düşünmesin. Toplumsal mülkiyet ve merkezi planlama demek, burjuvazi yerine işçi sınıfı demektir. Yok sayılan işçi sınıfı, öldü denen sol, burjuva ideolojisinin dağıldığı kriz konjonktüründe alanını genişletmek için hamle yapmayacak da, ne zaman yapacak?

Sosyalizm ve işçi sınıfı itibarını geri kazanmalıdır. Marx’ın hakkı budur.
 
Bugün 6 ziyaretçi
Bu web sitesi ücretsiz olarak Bedava-Sitem.com ile oluşturulmuştur. Siz de kendi web sitenizi kurmak ister misiniz?
Ücretsiz kaydol